A Cynefin döntési modell szerint négyféle környezetbe csöppenhetünk!
Négyféle környezet – négyféle döntési modell
A négyféle környezet a következő lehet: Nyilvánvaló, bonyolult, komplex és kaotikus. Különböző környezetekben különbözőképpen kell gondolkoznunk és különböző döntési modell szolgálhatja a felmerülő problémák hatásos megoldását. Sok vezető számára ez nehéz. Ha valaki egy egyszerű bürokratikus rendszerben szocializálódott, ott ért el sikereket, akkor az ott alkalmazott problémamegoldási gondolkodásmódot gyakorolja előszeretettel – akkor is, ha pl. egy komplex környezetbe kerül.
A gyakorlatorientált vezetőképzési programunkon gyakran találkozunk avval, hogy egy frissen érkezett vezető, hozza magával az előző cégeknél bevált sikerreceptjeit. Ez még önmagában nem lenne probléma. A probléma akkor kezdődik, ha a sikerreceptek egy más üzleti környezet, más problémamegoldás sikerreceptjei. Pl, az új vezető előző cégénél sikereket ért el gyors döntéseivel, kompromisszumokat nem ismerő határozottságával és bekerül egy olyan környezetben ahol nyugodt hangvételű, szakmai párbeszédhez szokott tudásmunkásokat kell vezetnie!
A legnagyobb veszély, ha egy vezető úgy értelmezi az adott problémát, hogy az egy egyszerű környezetben keletkezett és gyomorból tüzel, gyors, egyszerű megoldásokat erőltet környezetére a probléma megoldására. Ilyenkor rövid időn belül kaotikussá teheti a környezetet!
Lássuk a négyféle környezetet részletesen:
Nyilvánvaló problémák – legjobb gyakorlattal megoldhatók
A problémák és a megoldások nyilvánvalóak, minimális szakértelmet igényelnek. Azok előre meghatározott kategóriákba tartoznak, elhárításuk leírt utasítások alapján történik.
Hogyan közelítsük meg a helyzetet?
- A helyzet értelmezése
- Kategorizálás
- Megoldás
Bonyolult problémák – jó gyakorlatokkal megoldhatók
Van egy jó sejtésünk a problémáról. Ha van megfelelő tudással, felhatalmazással és idővel rendelkező szakértő, akkor ő pár kérdést megvizsgálva megtalálja a probléma okát, majd megoldj azt. A problémát több úton is megtalálhatja a szakértő. Nincs szükség újszerű tudásra a probléma megoldásához.
A helyzet megközelítése:
- A helyzet értelmezése
- Elemzés
- Megoldás
Komplex problémák – előbukkanó megoldásokkal oldhatók meg
Nem tudjuk, mit nem tudunk. Még helyes kérdéseket sem tudunk feltenni. Bármennyire elemezzük a helyzetet, nem tudjuk megbecsülni a megoldást, vagy a megoldáshoz szükséges időt!
Kis kockázatú kísérletekre van szükség, hogy magát a problémát alaposan megértsük. A végső, – vissza felé nézve nyilvánvaló – megoldás a kísérletezés nyomán bukkan elő. A rendszer elemei közötti ok-okozati összefüggések előre nem láthatók.
Hogyan közelítsük meg a helyzetet?
- Kísérlet
- A helyzet értelmezése, tudásgenerálás, újabb kísérlet addig, míg a helyzet a bonyolult kategóriába kerül
- Megoldás
Kaotikus helyzet – újszerű megoldások szükségesek
„Bolondok háza”. Kicsúszott a helyzet a kezünk közül. Klasszikus példa a termelési problémák, üzemzavarok világa. A fő cél az eredeti állapot visszaállítása, de az első megoldásunk inkább csak a helyzet stabilizálása, a „vérzés megállítása”. Így levegőt kapva, időt nyerve kezdhetjük visszavenni az irányítást és megkeresni a valós problémát és arra a végső megoldást. Kaotikus helyzetekben a legrosszabb döntés, ha nem döntünk!
Hogyan közelítsük meg a helyzetet?
- Gyors beavatkozás
- A helyzet értelmezése
- Megoldása
Melyik környezetbe tartozik a tréningek megtervezése, lebonyolítása?
A tréningek megtervezése, megvalósítása tipikusan komplex probléma! Kis változások alapvetően befolyásolják a tréner munkáját, és ha nem elég rugalmas a tréning eredményességét is. Itt az olyan banális apróságok is befolyásoló tényezők lehetnek, mint a túl meleg, túl hideg terem, rossz kávé, szembesütő nap.
Teljesen más a tréning folyamata, eredményessége, ha kiderül a tervezett 15 fő helyett csak 8 jött el, ha az együttműködési tréningre csak a csapat fele jött el. Más a tréning, ha előző nap volt fizetésemelés és az kisebb vagy nagyobb volt a vártnál.
Természetesen a tréner is mellé nyúlhat. Olyan modelleket hozhat, ami már a résztvevők könyökén jön ki, a játékok nem fedik azt a problémát amivel a résztvevők küzdenek stb.
A fentieket jó meg lehetne vitatni, ha a képzéseket megfelelően értékelnénk. De sajnos, nem sajnos a tréning a legtöbb helyen a show-businesshez hasonló: a következő produkcióra figyelünk.
Visszajelzés: A vezetés humora és a komplex rendszerek működése | Frontvonali vezető és középvezető képzés | Forlong Bt.