A legnagyobb tanulság
A 2017. április 11-én megtartott II. Humánkonferencia legnagyobb tanulsága számomra, hogy közösségépítő vezető tudja megtartani az értékes munkaerőt és sikerre vezetni csapatát, cégét!
A vonzó és a taszítóerő
A szervezetek talán legnagyobb aktuális problémája a munkaerő megtartása, a munkaerő szervezethez vonzása. A kihívások hatalmasak, hisz itt a dél-dunántúli régióban nem tudunk akkora bért fizetni, mint Észak-Dunántúlon, vagy mint Ausztriában, Németországban, tehát nagy a vonzerő a fejlettebb régiók irányából. Ugyanakkor hatalmas a taszító erő, hisz ahogy hallottuk Dobos Elvira és Ruszák Miklós előadásából, a kutatások szerint a munkaerő 70%-a nem érzi jól magát a munkahelyén. A magasabb bérek fizetése nem elhatározás kérdése, ahhoz beruházások, hatékonyságnövelés, tudásfejlesztés kell és egy hosszú, organikus fejlődést igényel. Bízom benne, hogy a szervezetek vezetői mára már elsajátították, gyakorolják a stratégai gondolkodást és cselekvést!
A vezetők felelőssége és lehetősége
Amit tehát rövidtávon lehet tenni, hogy változtatunk azon, hogy az emberek ilyen nagy csoportja ne érezze rosszul magát a munkahelyén. Ódorné Kovács Ildikó előadásában rávilágított arra, hogy ebben a legnagyobb felelőssége a vezetőknek van. Az ő felelősségük, hogy egy összetartó, a jelen nehézségeivel megküzdő, a jövőben bízó közösséget alakítsanak ki, a vezetők felelőssége, hogy támogassák a dolgozókkal legtöbb időt eltöltő, a dolgozók eredményességére és hangulatára legnagyobb hatással levő frontvonali vezetőket.
A közösségek fontosságára, azok kiépítésének praktikáira a gyakorlatot képviselő előadóktól jó példákat hallottunk. Ifj. Rajnai Attila a Rati Kft. vezetője kiemelte azoknak a szokásoknak, rituáléknak a fontosságát, amelyekkel az apró sikereket ünneplik meg. Bozóki Anita, a Maurus Kft. vezetője sok személyes példával hívta fel arra a figyelmet, hogy a vezetőnek ébernek kell lennie arra, hogy észrevegye, miben tehetséges a munkatársa és segíteni, hogy kibontakoztathassa tehetségét. Rácz Henriett a BIOKOM Kft. szervezetfejlesztése vezetője pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy egy gyorsan növekvő közösségben figyelni kell a menedzsmentnek arra, hogy a kialakult és a dolgozók által elismert, szeretett szervezeti kultúra a növekedés mellett is megmaradjon.
A boldogság tanulható
Azt, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben mindannyiunknak meg kell tanulni. Ez nyilván egyéni felelősség, egyéni tanulás kérdése. Sipos Tünde előadásában amellett érvelt, hogy ahhoz, hogy a dolgozók jól érezzék magukat a munkahelyükön, a vezetőknek abban kell segíteniük őket, hogy a munkájukat jelentőségteljesnek lássák, hogy tudják, a munkájuk hozzájárul mások boldogulásához. Pernyéz Zsuzsa pedig bemutatott egy olyan problémamegoldó technikát, amellyel egy egész csapat szellemi potenciálját meg lehet mozgatni.
Nincs új a nap alatt
Azért ne áltassuk magunkat azzal, hogy eddig nem kellett volna figyelni arra, hogy a dolgozók hogyan érzik magukat a munkahelyen. Eddig is tudtuk, de ha elment egy dolgozó, jött helyette másik. A „Tudod hányan várnak munkára a kapunál?!” motiválásnak szánt vezetői mondat eddig működhetett(??), de ma mást kell tanulni. A közösségépítő vezető eddig is figyelt a munkahelyi közösségek építésére, arra, hogy az eredményesség mellett a dolgozók jól érezzék magukat a munkahelyükön. Ők most előnyben vannak. Azoknak a vezetőknek, akik elsősorban a rövidtávú eredményességre figyeltek, most gyors tanulásra lesz szükségük, meg kell tanulniuk közösséget építeni!
Ahol a szükség, ott a segítség
Végső soron nincs is ezzel semmi baj, mert az emberek fejlődésére semmi sem hat jobban, mint a nagy szükség. Ahol viszont megjelenik a szükség, ott megjelenik a segítség is. Ajánlom a fejlődni vágyó vezetőknek a PBKIK Humán Klubját!
A szubjektív beszámolót készítette:
Héder Sándor
Ui: Ha egy közösségépítő vezető kíváncsi a közösség fogalmára, jöjjön egy meghatározás az általam nagyra becsült Hankiss Elemértől:
A közösség autonóm egyének szerveződése, amelyet az alábbi tényezők tartanak össze:
közösségi érdek, közös cél, közös értékrend, tudat. A közösség nevel, nem egalizálja és elnyomja, hanem kibontakoztatja az egyéniséget.