Cégkultúra és sikeresség – nyári végi könyvolvasmány digitális vezetőknek - Vezetőképzés | Forlong Bt.

Lépjen velünk kapcsolatba!
6 szeptember 2017
Hozzászólás 0

Címke , ,

Van-e összefüggés a cégkultúra és egy cég hosszú távú sikeressége között?

Ed Catmullnak, a Pixar igazgatójának elhihetjük, hogy igen! A megfelelő cégkultúra a cég hosszú távú sikerességének az alapja. A Kreativitás Rt. című könyve számomra a nyár egyik kedvenc olvasmánya volt. Ajánlom minden vezetőnek, különösen a digitális vezetőknek! A könyv rendkívül olvasmányos életrajzi regény, egyben jó kis sztorikkal megtűzdelt bulvár olvasmány és egyben a digitális vezetők bibliája. Ed Catmullt gyermekkorában lenyűgözték a rajzfilmek, de rájött, hogy nincs akkora kézügyessége, hogy rajzoló legyen. A számítógépek hajnalán azt határozta el, hogy a számítógépet fogja felhasználni arra, hogy rajzfilmeket készítsen. Ahogy mondják, a többi történelem. Én a gyermekemmel együtt élvezhettem a Toy Story, az Egy bogár élete és a Szörny Rt. Című filmeket, most pedig a cég története nyűgözött le.

 

A Kreativitás Rt. 3 legfontosabb tanulsága számomra a következő:

  1. Dr. Deming a kreatív cégek életében is kihagyhatatlan tanulságokkal szolgál.

Ed Catmull azt tanulta dr. Deming tanításaiból és a legjobb Deming tanítvány, a Toyota történetéből, hogy az embereket be kell vonni a céges értékteremtő folyamatokba. Ez a meggyőződése a cégkultúra, a vezetői gondolkodás alapját képezi a Pixarnál.

cégkultúra pixar idézet 1

  1. A vezető fejlődése összefügg a cég fejlődésével.

Ed nem értette, hogy a sikeres cégek vezetői miért követnek el butaságokat, miért hoznak olyan döntéseket, amibe aztán a cégük is belebukik. Amit azóta megértett, hogy a sikerek elhomályosíthatják a vezető gondolkodását. Kizárólag a sikerre, a mások legyőzésére, a verseny megnyerésére koncentrálnak, és nem hagynak időt az önreflexióra. Ezért a Pixarnál a cégkultúra részévé tették, hogy a kudarcokat, sikereket egyaránt elemzik. Mindig ellenőrzik, hogy eredeti küldetésüket, értékeiket, céljaikat szem előtt tartották-e az egyes projectek során.

cégkultúra pixar idézet 2

  1. A nyíltság a legjobb módszer a középszerűség elleni harcban.

A Pixarnál a kezdetek óta működik egy Agytrösztnek nevezett intézményesített szokás. Havonta találkoznak és megbeszélik azokat a problémákat, amiket a dolgozók érzékelnek az egyes projectekkel kapcsolatban.  Az Agytröszt működésével kapcsolatban a legfontosabb vezetői feladat, hogy segítse, védje a nyíltság szellemét, mert csak abban lehetséges őszintén, a valós problémákról beszélni. Nyíltnak lenni mindenkinek nehéz. Ha felvetek egy problémát, az valakit kellemetlenül érinthet. Legközelebb lehet, hogy bosszút akar állni és megbírálja az én munkámat. A nyílt párbeszédet a világ egyik leghíresebb cégénél is tanulni kell. A nyíltság nem egy olyan jelenség, hogy egyszer kialakítottuk és attól kezdve meg is van. A nyílt hozzáállásra minden résztvevőnek tudatosan figyelnie kell, annak kommunikációs eszközeit meg kell tanulnia. Mindenki eljuthat a saját munkája során oda, hogy megakad, nem tud új dolgot kitalálni. Ilyenkor jól jöhet a külső segítség. A külső segítségnek nem az a feladata, hogy megoldja az illető problémáját, hanem az, hogy friss gondolataival, meglátásaival segítse az adott kollégát kijönni a gödörből!

cégkultúra pixar idézet 3

Érdekes lehet-e ez a probléma a hazai cégek körében?

Kíváncsi vagyok az olvasóim véleményére. Nézetem szerint igen. Képzéseinken nagyon gyakran hallom, hogy a szervezeti hatékonyság, az innováció gátja, hogy

  • a problémafelvetéseket az érintettek támadásnak élik meg és visszatámadnak.

Azt a jelenséget is gyakran hallom, hogy ha egy vezető előre mondja el a javaslatát, akkor

  • a kollégák ezt nagyon gyakran rendkívül jó ötletnek tartják és verbálisan nagyon támogatják, miközben minden marad a régiben.

 

Lehet-e ezen változtatni?

A Pixar tapasztalata az, hogy vezetőnek, beosztottnak egyaránt tanulnia kell a nyitott kommunikációt! Attól, hogy sok tehetséges embert összezárunk egy szobába és számítógépet teszünk eléjük, még nem fognak automatikusan jól együttműködni. A mi tapasztalatunk szerint kihagyhatatlan az asszertív kommunikáció, a konfliktuskezelés alapos megtanulása. Érdemes még megértenünk, hogyan vagyunk különbözőek, hogyan lehetünk együtt egy tetterős és örömteli csapat.

 

 

 

 

Hozzászólás

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogger ezt szereti: