Cégkultúra és sikeresség – nyári végi könyvolvasmány digitális vezetőknek - Vezetőképzés | Forlong Bt.

Lépjen velünk kapcsolatba!
6 szeptember 2017
Kategória
Vezetőképzés
Hozzászólás 0

Címke , ,

Van-e összefüggés a cégkultúra és egy cég hosszú távú sikeressége között?

Ed Catmullnak, a Pixar igazgatójának elhihetjük, hogy igen! A megfelelő cégkultúra a cég hosszú távú sikerességének az alapja. A Kreativitás Rt. című könyve számomra a nyár egyik kedvenc olvasmánya volt. Ajánlom minden vezetőnek, különösen a digitális vezetőknek! A könyv rendkívül olvasmányos életrajzi regény, egyben jó kis sztorikkal megtűzdelt bulvár olvasmány és egyben a digitális vezetők bibliája. Ed Catmullt gyermekkorában lenyűgözték a rajzfilmek, de rájött, hogy nincs akkora kézügyessége, hogy rajzoló legyen. A számítógépek hajnalán azt határozta el, hogy a számítógépet fogja felhasználni arra, hogy rajzfilmeket készítsen. Ahogy mondják, a többi történelem. Én a gyermekemmel együtt élvezhettem a Toy Story, az Egy bogár élete és a Szörny Rt. Című filmeket, most pedig a cég története nyűgözött le.

 

A Kreativitás Rt. 3 legfontosabb tanulsága számomra a következő:

  1. Dr. Deming a kreatív cégek életében is kihagyhatatlan tanulságokkal szolgál.

Ed Catmull azt tanulta dr. Deming tanításaiból és a legjobb Deming tanítvány, a Toyota történetéből, hogy az embereket be kell vonni a céges értékteremtő folyamatokba. Ez a meggyőződése a cégkultúra, a vezetői gondolkodás alapját képezi a Pixarnál.

cégkultúra pixar idézet 1

  1. A vezető fejlődése összefügg a cég fejlődésével.

Ed nem értette, hogy a sikeres cégek vezetői miért követnek el butaságokat, miért hoznak olyan döntéseket, amibe aztán a cégük is belebukik. Amit azóta megértett, hogy a sikerek elhomályosíthatják a vezető gondolkodását. Kizárólag a sikerre, a mások legyőzésére, a verseny megnyerésére koncentrálnak, és nem hagynak időt az önreflexióra. Ezért a Pixarnál a cégkultúra részévé tették, hogy a kudarcokat, sikereket egyaránt elemzik. Mindig ellenőrzik, hogy eredeti küldetésüket, értékeiket, céljaikat szem előtt tartották-e az egyes projectek során.

cégkultúra pixar idézet 2

  1. A nyíltság a legjobb módszer a középszerűség elleni harcban.

A Pixarnál a kezdetek óta működik egy Agytrösztnek nevezett intézményesített szokás. Havonta találkoznak és megbeszélik azokat a problémákat, amiket a dolgozók érzékelnek az egyes projectekkel kapcsolatban.  Az Agytröszt működésével kapcsolatban a legfontosabb vezetői feladat, hogy segítse, védje a nyíltság szellemét, mert csak abban lehetséges őszintén, a valós problémákról beszélni. Nyíltnak lenni mindenkinek nehéz. Ha felvetek egy problémát, az valakit kellemetlenül érinthet. Legközelebb lehet, hogy bosszút akar állni és megbírálja az én munkámat. A nyílt párbeszédet a világ egyik leghíresebb cégénél is tanulni kell. A nyíltság nem egy olyan jelenség, hogy egyszer kialakítottuk és attól kezdve meg is van. A nyílt hozzáállásra minden résztvevőnek tudatosan figyelnie kell, annak kommunikációs eszközeit meg kell tanulnia. Mindenki eljuthat a saját munkája során oda, hogy megakad, nem tud új dolgot kitalálni. Ilyenkor jól jöhet a külső segítség. A külső segítségnek nem az a feladata, hogy megoldja az illető problémáját, hanem az, hogy friss gondolataival, meglátásaival segítse az adott kollégát kijönni a gödörből!

cégkultúra pixar idézet 3

Érdekes lehet-e ez a probléma a hazai cégek körében?

Kíváncsi vagyok az olvasóim véleményére. Nézetem szerint igen. Képzéseinken nagyon gyakran hallom, hogy a szervezeti hatékonyság, az innováció gátja, hogy

  • a problémafelvetéseket az érintettek támadásnak élik meg és visszatámadnak.

Azt a jelenséget is gyakran hallom, hogy ha egy vezető előre mondja el a javaslatát, akkor

  • a kollégák ezt nagyon gyakran rendkívül jó ötletnek tartják és verbálisan nagyon támogatják, miközben minden marad a régiben.

 

Lehet-e ezen változtatni?

A Pixar tapasztalata az, hogy vezetőnek, beosztottnak egyaránt tanulnia kell a nyitott kommunikációt! Attól, hogy sok tehetséges embert összezárunk egy szobába és számítógépet teszünk eléjük, még nem fognak automatikusan jól együttműködni. A mi tapasztalatunk szerint kihagyhatatlan az asszertív kommunikáció, a konfliktuskezelés alapos megtanulása. Érdemes még megértenünk, hogyan vagyunk különbözőek, hogyan lehetünk együtt egy tetterős és örömteli csapat.

 

 

 

 

Hozzászólás

%d blogger ezt szereti:

Tisztelt Látogató! Honlapunk a felhasználói élmény fokozása érdekében - az EU jogi előírásaival összhangban - sütiket (cookies) használ. Csak akkor használja a honlapot, ha ezt tudomásul veszi, elfogadja. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás