Vezetői hatékonyság összetevői egy nemzetközi kutatás alapján
A vezetői hatékonyság kutatást a világhírű McKinsey intézet végezte. A felmérésben 81 cég vett részt szerte a világban (Ázsia, Európa, Latin-Amerika, Észak-Amerika) amelyek különböző iparágakat képviselnek (mezőgazdaság, tanácsadás, energia szektor, biztosítótársaságok, bányászatok) s melyek létszáma 7.500 és 300.000 fő közötti.
20 féle vezetői viselkedésre kérdeztek rá. A kutatás alapján 4 viselkedés adja a vezetői hatékonyság 89%-át.
Top vezetői viselkedésfajták
- Légy támogató
- Mutass példát a változással járó nehéz időkben
- Tisztázd a célokat, jutalmakat és következményeket
- Kommunikálj sokat és lelkesen
- Fejlessz másokat
- Fogalmazd meg a csapat küldetését és kommunikáld
- Tégy különbséget a követők között
- Segítsd a csapat együttműködését
- Erősítsd a tagok közötti kölcsönös tiszteletet
- Adj dicséretet
- Érd el, hogy a csapatod mindig szervezett legyen és a feladatokra fókuszáljon
- Hozz minőségi döntéseket
- Motiválj és hozd ki mindenkiből a legjobbat
- Kínálj fejlesztő szándékú kritikát a tagoknak
- Legyen benned erős az eredményorientáltság
- Pozitívan állj fel a kudarcokból
- Bizonytalan körülmények között is maradj magabiztos
- Viselkedésed legyen összhangban a szervezeti értékekkel
- Keress különböző nézőpontokat
- Légy hatékony a probléma megoldásban
A kutatók szerint a kiváló eredményeket elérő vezetők viselkedése eléggé kontextus függő – családi vállalkozás, kkv, multinacionális cég; különböző iparágak; különböző kultúrák. A kutatók által megjelölt 4 viselkedés jó kiindulópontja lehet a vezetőképzésnek, különösen a frontvonali vezetőképzésnek!
1, A legtöbb szavazatot a problémamegoldás kapta!
A frontvonali vezetők mindennapi élete a problémamegoldásról szól. A jó problémamegoldás tanulható, tanulandó. A PDCA gondolkodás (plan-do-check-adjust) mellett a vezetőknek ma már rendszerekben, folyamatokban is kell tudniuk gondolkozni!
Stressz esetén könnyeb másokat vádolni, gyorsan tüzet oltani. Stresszes helyzetben a vezetőnek elég erősnek kell lennie, hogy elméjének mentális kapcsolóját ismét a megoldások keresése állapotba kapcsolja!
2, Erős eredményorientáltság
Fontos elvárás, hogy a vezetők szeme előtt a szervezet jövőképe lebegjen. A jövőképet kommunikálják a dolgozók felé, azokat napi célokká bontsák le. Tervezzék, szervezzék meg és ellenőrizzék a végrehajtást. Ehhez számtalan nehéz beszélgetést, konfliktusk kell felvállaniuk.
Bármely terv csak annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle.
3, Különböző nézőpontokból szemlélni a szervezetet
A hatékony vezetők több szempontot is figyelembe vesznek, hogy kiváló eredményeket érjenek el. Fontos bevonni a szervezet különböző részein dolgozók meglátásait, javaslatait a hatékonyság fejlesztésébe. Ugyanilyen fontos, hogy a vezetők tisztában legyenek a piaci tendenciákkal is!
4, Támogató hozzáállás, támogató viselkedés
A vezetőknek magas fokú érzelmi intelligenciával kell rendelkezniük. Őszinte érdeklődést kell mutatniuk a dolgozók aggodalmai, javaslatai iránt, kihívások elé kell őket állítani, hogy a szervezet kiváló eredményeket érjen el, de a dolgozóknak meg legyen a pszichológiai biztonság érzetük.
Kíváncsi vagyok, a kedves olvasóknak mi a meglátásuk a vezetői hatékonyság 89%-át adó viselkedésekről? Egybeesik a McKinsey megállapítása a hazai tapasztalatokkal?
A „Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatába akar tartozni!” vezetőképző programunkba beépítettük a McKinsey tanulmány megállapításait. Kérem olvasson bele programunka és ha felkeltette az érdeklődését forduljon hozzánk bizalommal!
Barátsággal:
Héder Sándor
forlong@t-online.hu
+36 30 9578 515