Miért-nem-tanulunk-a-hibáinkból-gyakorlatorientált-vezetőképzés.png

Miért nem tanulunk a hibáinkból?

Aki dolgozik az hibázik! A kérdés azonban az, hogy tanulunk a hibáinkból?

Vezetőképző tréningjeinken,  vezetőkkel kávézás közbeni beszélgetéseinken hallottak alapján azt vélem nem tanulunk a hibáinkból! Azt hallom a vezetőktől, hogy ők fejlesztenék a dolgozóikat, de leggyakrabban azzal találják magukat szembe, hogy:

 visszacsatolást adnak egy dolgozónak egy gyenge teljesítményről és ő azonnal védekezésbe kezd, vagy azzal, hogy
• műszakváltások során a problémafelvetést személyes sértésként éli meg a másik fél és könnyen visszatámad.

E jelenség sajnos nehézzé teszi, hogy közösen problémákat oldjunk meg, hogy az egyének, a szervezetek okosodjanak és ez számos munkahelyi konfliktushoz vezet.
 
 

Harcos vagy felfedező gondolkodásmód

Julia Galef statisztikus és szociálpszichológus előadása szerint gondolkodásmódunktól, szemléletünktől függ az, hogy tanulunk a hibáinkból vagy nem! Nézete szerint kétféle gondolkodásmóddal reagálhatunk a minket ért külső hatásokra: a harcos vagy a felfedező gondolkodásával.
 
 
KÉTFÉLE GONDOLKODÁSMÓD
A HARCOS A FELFEDEZŐ

Fő motiváció:
Magam és törzsem védelme

Fő motiváció:
A kíváncsiság

• Ellenség vagy barát?
• Nyerni vagy veszíteni?
• Nyerni = büszkeség
• Veszíteni, hibázni = szégyen, nem vagyok elég jó
• Jónak lenni, jónak látszani
• Az én/mi hibáinkat eltitkolni, másokét felnagyítani!

• Mi a pontos valóság?
• Veszélyek, lehetőségek?
• Mit kell tennem/tennünk?
• Tévedtem, hibáztam?
Nem gond, mert a cél
• a tanulás
• a fejlődés
 
Konfliktuskezelési tréningjeinken azt veszem észre, hogy sokkal több a harcos gondolkodásmódú vezető. A harcos gondolkodásmód mellett rövidtávú sikereket érhetünk ugyan el, de nem tanulunk a hibáinkból! A jó együttműködéshez, vakfoltjaink csökkentéséhez érdemes néha/gyakran átkapcsolni a felfedező üzemmódba!
 
 

Mi kell ahhoz, hogy a dolgozók is átkapcsoljanak felfedező gondolkodásmódba?

Leginkább az, hogy a vezetője nyugodt tudjon maradni, ne váltson át harcos viselkedésbe. Egy „Hogyan lehetett már megint ezt az ostoba a hibát elkövetni??!!” kérdésnek álcázott támadásra a dolgozó habitusa szerint vagy visszakiabál vagy elpityeredik.
A dolgozónak azt kell éreznie, hogy a vezetője nem leszúrni akarja, hanem hogy mellette áll, és azon van, hogy ő fejlődni tudjon. Ezt hívtuk múltkori írásunkban pszichológiai biztonságnak! A pszichológiai biztonság érzete mellett tudjuk elismerni a hibáinkat anélkül, hogy visszatámadnánk! A hiba beismerése nélkül nem tanulunk a hibáinkból!
A „Légy az a vezető, akinek mindenki a csapatába akar tartozni!”  vezetőképző programunkban gyakoroljuk mind a pozitív, mind a negatív visszacsatolást. Ugyancsak része a programnak a mentális erő fejlesztése. A vezetőnek meg kell tanulnia nyugodtnak maradnia nyugtalan időkben is!
Ha érdekli a programunk, ha többet szeretne megtudni róla, kérem hívjon fel!

Vélemény?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .